Home
img img img img img img

Akademia Dao

Szkoła Tai Chi Chuan stylu Chen

Gabinet akupunktury - Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Akademia Dao jest oddziałem
World Chen Xiaowang
Taijiquan Association
Logo WCTA

Ćwiczenia

≡ Ćwiczenia

Strona główna > Ćwiczenia > Podstawy Tai Chi (9) > Chan Si Gong: krążenie jedną ręką z krokami

Chan Si Gong: krążenie jedną ręką z krokami

Autor: Adam Wypart
Opis ćwiczenia ukazał się w magazynie 'Zwierciadło'


W ćwiczeniu krążenia jedną ręką w ruchu (z krokami) poznajemy najważniejszą zasadę równoważenia górnej i dolnej połowy ciała podczas wykonywania kroków.

Wykonując kroki uczymy się poruszać w sposób stabilny ale jednocześnie lekki i swobodny. Ćwiczenie jedną ręką z krokami (w ruchu) jest rozwinięciem ćwiczenia wykonywanego w miejscu. Pomimo pozornej prostoty i podobieństwa do poprzedniego, ćwiczenie to wymaga jednak znacznie lepszej koordynacji.

Ćwiczenie Zaczynamy od przyjęcia pozycji pokazanej na poniższej fotografii. Stopy ułożone są obok siebie, nogi ugięte w kolanach, ok 60% ciężaru spoczywa na prawej nodze. Prawa ręka znajduje się na wysokości barku, wnętrze dłoni skierowane jest w bok. Ręka zgięta jest lekko w nadgarstku, łokciu i barku tak, że tworzy łagodny łuk.

Pozycja 4 -

Ruch 1. Obracamy lekko biodra w prawo (max. ok. 30 stopni) nie przenosząc ciężaru ciała, jednocześnie opuszczamy i skręcamy prawą rękę, tak aż znajdzie się z boku ciała na wysokości pasa z dłonią skierowaną wnętrzem do przodu.

Pozycja 1 - zmiana

Ruch 2. Przenosimy ciężar ciała na lewą nogę i obracamy biodra lekko w lewo. Prawa ręka podąża za ruchem ciała skręca się do wewnątrz i lekko zgina w łokciu. Pod koniec ruchu ręki wykonujemy krok prawą nogą w bok na odległość jednej do półtorej szerokości barków. W końcowej fazie ruchu dłoń znajduje się na wysokości pasa i jest skierowana wnętrzem do góry.

Pozycja 2 -

Ruch 3. Obracamy lekko biodra w lewo (30-45 stopni) nie przenosząc ciężaru ciała i unosimy prawą rękę do wysokości barków skręcając ją aż dłoń skierowana będzie wnętrzem w dół.

Pozycja 3 - zmiana

Ruch 4. Przenosimy ciężar ciała na prawą nogę, obracamy lekko tułów w prawo i płynnie dostawiamy lewą nogę do prawej. W trakcie ruchu ciała prawa ręka rozprostowuje się nieco i odkręca na zewnątrz do pozycji, z której zaczynaliśmy cały cykl.

Pozycja 4 -

Ważne uwagi: - ciężar ciała nie jest rozłożony równomiernie na całych podeszwach (większość spoczywa na piętach), - nogi cały czas pozostają ugięte w kolanach z odczuciem jakbyśmy siedzieli na wysokim stołku, - gdy obracamy tułów staramy się nie poruszać zanadto kolanami, - gdy ćwiczenie wykonujemy jedną ręką druga spoczywa swobodnie na biodrze, - wszystkie ruchy wykonujemy przy wyprostowanym tułowiu i głębokim rozluźnieniu całego ciała - staramy się zachować płynność ruchu, szczególnie w trakcie wykonywania kroków - oddychamy spokojnie i naturalnie, umysł pozostaje wyciszony i skupiony na dokładnym prowadzeniu ruchu.

Na początku jeden pełny cykl powinien być wykonywany powoli tak by trwał około 10 sekund. Do płynnego wykonania przechodzimy w momencie gdy mamy ugruntowaną właściwą koordynację. Opisany cykl powtarzamy co najmniej kilka razy lub tyle razy ile mamy dostępnego miejsca, a następnie zmieniamy ręce i wykonujemy całe ćwiczenie na drugą stronę.

Korzyści Ćwiczenie poprawia koordynację i równowagę. Uzyskujemy przez to większą świadomość własnego ciała i ruchów jakie ono wykonuje. Uczymy się poruszać płynnie na ugiętych nogach tak, aby nasz środek ciężkości przemieszczał się poziomo. Osiągamy w ten sposób większą stabilność. Ważne, aby ruchu ciała nie rozpoczynały ręce. Źródłem ruchu powinny być okolice talii i podbrzusza (dan tian), a górna część ciała powinna jedynie podążać (nie oznacza to jednak 'przesunięcia w fazie' ruchu górnych części w stosunku do dolnych). W ten sposób poprawia się połączenie wszystkich części ciała ze sobą, aby mogły pracować jako całość. Początkowo powinniśmy wykonywać ćwiczenie bardzo powoli, robiąc krótkie (1-2 sek) przerwy pomiędzy poszczególnymi fazami ruchu, z czasem zaczynamy ćwiczyć płynnie bez zatrzymywania. Powolne tempo ćwiczenia sprzyja rozluźnieniu i wyciszeniu, delikatne skręty tułowia stanowią doskonały masaż narządów wewnętrznych.

Akceptujemy:
Karta multisport Karta FitProfit Karta FitSport OK system Benefit Plus
Partnerzy:
Sklep jogiczny samedobre Serwis drukarek i laptopów, tanie tusze, tonery
© Wszelkie prawa zastrzeżone DAO S.C. Adam Wypart, Barbara WypartPolityka PrywatnośiKontaktMapa witryny • Projekt i wykonanie Adam Wypart