Home
img img img img img img

Akademia Dao

Szkoła Tai Chi Chuan stylu Chen

Gabinet akupunktury - Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Akademia Dao jest oddziałem
World Chen Xiaowang
Taijiquan Association
Logo WCTA

Ćwiczenia

≡ Ćwiczenia

Strona główna > Ćwiczenia > Podstawy Tai Chi (9) > Chan Si Gong: kroki w tył

Chan Si Gong: kroki w tył

Autor: Adam Wypart
Opis ćwiczenia ukazał się w magazynie 'Zwierciadło'


Kroki w tył Chan Si Gong stanowią niejako kontynuację kroków w przód z poprzedniego ćwiczenia. Charakter ruchu różni się jednak zasadniczo.

Poznajemy tutaj kolejny przykład równoważenia kroków z ruchem tułowia i rąk, rozwijając koordynację na jaszcze wyższy poziom. Ćwiczenie to uczy nas łączenia w całość górnej i dolnej części ciała. Największą trudność stanowi poprawne skoordynowanie w czasie gdyż ręce i nogi poruszają się w różnym tempie.

Ćwiczenie Ćwiczenie zaczynamy od przyjęcia pozycji pokazanej na fot.1. Lewa stopa skierowana palcami 15 stopni w lewo, ustawiona z przodu, prawa 15 stopni w prawo, z tyłu. Obie nogi są ugięte w kolanach, ok 60% ciężaru spoczywa na lewej nodze. W całym ćwiczeniu idziemy lekkim zygzakiem, dlatego w pozycji początkowej linia łącząca obie stopy skierowana jest pod kątem 30 stopni w lewo w stosunku do ogólnego kierunku ruchu w tył. Lewa dłoń znajduje się z przodu na wysokości barku, wnętrze dłoni skierowane jest w górę. Prawa dłoń znajduje się z boku na wysokości talii z wnętrzem skierowanym w dół. Obie ręce zgięte są lekko w nadgarstkach, łokciach i barkach tak, że tworzą łagodne łuki. Biodra ustawione są na wprost.

Pozycja 1

Ruch 1. Przenosimy cały ciężar ciała do tyłu na prawą nogę (zgiętą w kolanie). Ręce nie wykonują minimalny ruch w tył nie zmieniając swojego położenia.

Pozycja 2

Ruch 2. Okrężnym ruchem w płaszczyźnie poziomej zmieniamy ułożenie rąk na przeciwne (obracając biodra najpierw lekko w prawo potem powracając na wprost). Pod koniec zmiany wykonujemy krok lewą nogą w tył pod kątem 30 stopni w lewo w stosunku do generalnego kierunku ruchu (w tył).

Pozycja 3

Ruch 3. Kładziemy cała stopę na podłożu osiągając pozycję, która jest odbiciem lustrzanym pozycji wyjściowej. Na poniższej fotografii pokazano tę pozycję w widoku z przodu.

Pozycja 4

Kontynuujemy cały opisany cykl, tyle, że na drugą stronę. Realizujemy w ten sposób kroki zygzakiem wykonując całe ćwiczenie symetrycznie na obie strony.

Ważne uwagi: - ciężar ciała nie jest rozłożony równomiernie na całych podeszwach (większość spoczywa na piętach), - nogi cały czas pozostają ugięte w kolanach z odczuciem jakbyśmy siedzieli na wysokim stołku, - wszystkie ruchy wykonujemy przy wyprostowanym tułowiu i głębokim rozluźnieniu całego ciała - zwracamy uwagę, by w żadnej fazie ruchu, a zwłaszcza podczas unoszenia rąk nie unosić barków do góry - oddychamy spokojnie i naturalnie, umysł pozostaje wyciszony i skupiony na dokładnym wykonaniu ruchu - kroki wykonujemy powoli, a ciężar przemieszczamy całkowicie aby unikać 'odbijania się' od podłoża.

Jeden pełny cykl (krok prawą i lewą nogą) powinien być wykonywany powoli tak by trwał min. kilka sekund. Opisany cykl powtarzamy co najmniej kilkanaście razy albo tyle ile mamy ochotę lub miejsca.

Akceptujemy:
Karta multisport Karta FitProfit Karta FitSport OK system Benefit Plus
Partnerzy:
Sklep jogiczny samedobre Serwis drukarek i laptopów, tanie tusze, tonery
© Wszelkie prawa zastrzeżone DAO S.C. Adam Wypart, Barbara WypartPolityka PrywatnośiKontaktMapa witryny • Projekt i wykonanie Adam Wypart