Home
img img img img img img

Akademia Dao

Szkoła Tai Chi Chuan stylu Chen

Gabinet akupunktury - Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Akademia Dao jest oddziałem
World Chen Xiaowang
Taijiquan Association
Logo WCTA

Ćwiczenia

≡ Ćwiczenia

Strona główna > Ćwiczenia > Podstawy Tai Chi (9) > Krążenie rąk

Krążenie rąk

Autor: Adam Wypart
Opis ćwiczenia ukazał się w magazynie 'Zwierciadło'


Krążenie rąk albo inaczej krążenie rąk lekkich jak chmury ('chmurki') występuje wielokrotnie we wszystkich formach i popularnych stylach Tai Chi.

W odmianie Chen wywodzi się wprost z ćwiczenia Rozwijania Jedwabnego Kokonu jedną ręką, dlatego jest stosunkowo łatwe w opanowaniu. Dzięki naprzemiennym ruchom rąk możemy poprawić naszą koordynację, co ułatwi późniejszą naukę formy. Ćwiczenie zwane tradycyjnie 'Krążeniem rąk' (inna nazwa: 'Krążenie rąk lekkich jak chmury') jest ruchem, który zwykle bywa kojarzony z Tai Chi nawet przez osoby nie znające tej sztuki. Ten bardzo przyjemny w ćwiczeniu ruch, niesie w sobie całą głębię Tai Chi Chuan związaną z przemianami dwóch pierwiastków Yin i Yang. W praktyce oznacza to właściwą koordynację pracy całego ciała, dzięki czemu możemy znacznie pobudzić krążenie energii wewnętrznej Qi.

Ćwiczenie Zaczynamy od przyjęcia pozycji pokazanej na fot.1. Obie nogi są ustawione razem, lekko ugięte w kolanach, nieco więcej ciężaru spoczywa na prawej nodze. Lewa ręka znajduje się na wysokości barku, zgięta w łuk, z dłonią skierowaną na zewnątrz. Prawa wysunięta jest w przód, na wysokości pasa, dłoń skierowana jest wnętrzem do góry.

Pozycja 4

Ruch 1. Obracamy lekko biodra w lewo i jednocześnie opuszczamy lewa rękę na wysokość pasa i obracamy ją, tak aby dłoń skierowana była wnętrzem do przodu. W tym samym czasie prawą rękę podnosimy na wysokość barku i obracamy ją tak aby dłoń skierowana była wnętrzem w dół.

Pozycja 1

Ruch 2. Nieznacznie obracamy ciało w prawo i przenosimy lewą rękę przed tułów obracając przedramię aby dłoń skierowana była na końcu ruchu wnętrzem do góry (wysokość ręki nie ulega zmianie). W tym samym momencie prawa ręka wykonuje ruch w prawo obracając się na zewnątrz. Tuż przed osiągnięciem ostatecznej pozycji rąk pokazanej na fot. 3 wykonujemy krok lewą nogą w bok. W pozycji tej ok.60 % ciężaru spoczywa na prawej nodze, tułów skierowany jest do przodu.

Pozycja 2

Ruch 3. Obracamy ciało lekko w prawo i unosimy lewą rękę na wysokość barku obracając dłoń wnętrzem na dół. W tym samym czasie opuszczamy prawą rękę do wysokości pasa, dłoń obraca się i jest skierowana wnętrzem do przodu. Końcowa faza ruchu jest widoczna na poniższej fotografii.

Pozycja 3

Ruch 4. Przenosimy ciężar ciała na lewą nogę i pod koniec lekko obracamy ciało w lewo aż tułów skierowany będzie do przodu. Gdy na lewej nodze znajdzie się już prawie 100% ciężaru ciała dostawiamy prawą nogę do lewej, przyjmując pozycję pokazaną na fotografii niżej.

Pozycja 4

W ten sposób zakańczamy jeden pełny cykl, który możemy powtarzać dowolną ilość razy. Możemy również wykonać całe ćwiczenie na drugą stronę, co będzie odbiciem lustrzanym wyżej opisanego schematu. W ćwiczeniu tym poruszamy się więc po linii prostej w bok, w prawo lub w lewo.

Na co należy zwrócić uwagę? - nogi cały czas pozostają ugięte w kolanach - wszystkie ruchy wykonujemy przy wyprostowanym tułowiu i głębokim rozluźnieniu całego ciała - ręce wykonują łagodne koliste ruchy, kroki stawiamy bardzo płynnie i delikatnie, unikamy nagłego przenoszenia ciężaru ciała - oddychamy spokojnie i naturalnie, umysł pozostaje wyciszony i skupiony na dokładnym wykonaniu ruchu - przy przejściach opisanych ruchem 1 i 3 ręce nie wykonują ruchu przypominającego obracanie kuli lecz zmieniają się w taki sposób jak w ćwiczeniu Chan Si Gong: Krążenie jedną ręką w ruchu (ćwiczenie nr 3)

Korzyści Trening Tai Chi wpływa korzystnie m.in. na pracę narządów wewnętrznych. Dzięki łagodnym, rozluźnionym ruchom i pracy całego tułowia narządy wewnętrzne poddawane są łagodnemu masażowi co poprawia ich ukrwienie i sprawność. Maksymalne korzyści z ćwiczenia osiągamy jednak wtedy gdy w ruch zaangażowane jest całe ciało oraz umysł. Pierwszą rzeczą, którą musimy się nauczyć jest wyciszenie umysłu. Dzięki temu możemy lepiej odczuwać i rozumieć własne ciało. W początkowym etapie nauki ćwiczenie 'Krążenie rąk' rozwija przede wszystkim koordynację i równowagę oraz kształtuje poprawną pozycję ciała.

Akceptujemy:
Karta multisport Karta FitProfit Karta FitSport OK system Benefit Plus
Partnerzy:
Sklep jogiczny samedobre Serwis drukarek i laptopów, tanie tusze, tonery
© Wszelkie prawa zastrzeżone DAO S.C. Adam Wypart, Barbara WypartPolityka PrywatnośiKontaktMapa witryny • Projekt i wykonanie Adam Wypart