Home
img img img img img img

Akademia Dao

Szkoła Tai Chi Chuan stylu Chen

Gabinet akupunktury - Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Akademia Dao jest oddziałem
World Chen Xiaowang
Taijiquan Association
Logo WCTA

Wiedza

≡ Wiedza

Strona główna > Wiedza > Praktyczne porady (26) > Jak ćwiczyć Zhan Zhuang?

Jak ćwiczyć Zhan Zhuang?

Autor: Jan Silberstorff
Tłumaczenie: Wojciech Krawczuk
Źródło: http://www.neijia.net/neijia/zhanzhuang_42.html
Fragment książki pt: 'Chen - żywe Taijiquan w klasycznym stylu'


Ćwiczenie zhan zhuang służy przywróceniu naszego właściwego, naturalnego stanu. Uczymy się, jak osiągać jedność w aspekcie mentalnym, fizycznym i energetycznym. Charakteryzuje go stan wuji.

Zaczynamy od uspokojenia ciała i ducha. Stoimy wyprostowani na złączonych stopach. Wierzchołek głowy, uszy, barki, biodra i kostki powinny znajdować się jednej linii. Ciało rozluźnia się od góry do dołu i utrzymuje swą pozycję luźno, w naturalny sposób. Język ma przylegać do podniebienia. Dla uspokojenia umysłu powinniśmy nasłuchiwać, co dzieje się w punkcie, który wyobrażamy sobie z tyłu - odciąga to naszą uwagę od tego, co przed nami. Energia podąża za uwagą i spływa po kręgosłupie. Umysł staje się pusty i odprężony. Także we wnętrzu tułowia czujemy linię, jakby 'nić' na której zawieszamy ciało. Utrzymuje je ona w całości (1). Kiedy osiągnęliśmy ten stan, 'zatapiamy' ciało. Zginamy trochę kolana, by jeszcze bardziej odprężyć się i otworzyć kanały energetyczne. Powstaje przyjemne uczucie (2). Kiedy już jesteśmy spokojni, odprężeni, a ciało jest lekko zatopione, możemy przenieść ciężar na prawą nogę i podnieść lewą piętę bez tracenia równowagi. Dzięki temu wykonujemy krok w bok bez zachwiania, na szerokość barków. Stawiamy najpierw palce, potem całą stopę, równolegle do stopy prawej (4). Ciężar rozkładamy równomiernie na obie nogi. Stoimy teraz w pozycji przygotowawczej, jesteśmy spokojni i swobodni. Spełnione zostały wszystkie warunki, by umożliwić korektę postawy ciała (5).

Jakby zawieszeni za wierzchołek głowy: ciężar ciała opada w dół. Nasz punkt wierzchołka głowy (baihui) jest najwyżej położonym miejscem naszego ciała, od którego możemy go 'uwalniać'. Rozluźniamy je od góry do dołu. W ten sposób punkt ciężkości może przemieścić się w dół.

Rozluźnienie kręgosłupa: ćwiczący koncentruje się na poszczególnych kręgach i próbuje od góry w dół rozluźnić, roztopić ten obszar. Kręgosłup uzyskuje w ten sposób swoją naturalną formę i staje się przepuszczalny dla energii.

Pustka w okolicach piersi: ćwiczący rozluźnia klatkę piersiową, nie pozwala jednak, by się zapadła. W ten sposób piersi uwalniają się, stają się - jak to się mówi - 'puste', a energia może spłynąć w dół. Jednocześnie z rozluźnieniem kręgosłupa górna część ciała uzyskuje swoją naturalnie wyprostowaną formę, kong xiong ba bei.

Rozluźnienie barków i bioder: ćwiczący koncentruje się na okolicy barków, rozluźnia ją i próbuje wczuwać się w ten obszar, by móc kontynuować proces uwalniania. To 'uwalnianie' dotyczy wszystkich rodzajów odprężenia w taijiquan. Ciężar i energia opadają w odczuwalny sposób w dół. (Należy zauważyć, że zjawiska, zachodzące w trakcie naszego treningu wymagają pewnego czasu). W podobny sposób uwalniamy okolicę bioder i dolną część pleców, a także punkt mingmen, talię, miednicę i podbrzusze.


(...)

Uwaga,
widzisz tylko fragment (ok. 1/5) treści.
Pozostała część dostępna jest po zalogowaniu.
Jak zdobyć dostęp do całości?

Akceptujemy:
Karta multisport Karta FitProfit Karta FitSport OK system Benefit Plus
Partnerzy:
Sklep jogiczny samedobre Serwis drukarek i laptopów, tanie tusze, tonery
© Wszelkie prawa zastrzeżone DAO S.C. Adam Wypart, Barbara WypartPolityka PrywatnośiKontaktMapa witryny • Projekt i wykonanie Adam Wypart