A) Teoria

Różne rodzaje krążenia Dan Tian Mistrz Chen Xiao Wang dokładnie przedstawił w artykule na temat energii rozwijania jedwabnego kokonu.

Powyższy artykuł + nauka na seminariach (u różnych nauczycieli) + moje pytania i odpowiedzi nauczycieli + własna praktyka, dały w rezultacie wnioski, które streściłem na poniższych obrazkach.

Trzy rodzaje ruchu Dan Tian wg WM Chen Xiaowang:

Pierwszy rodzaj ruchu Dan Tian

Drugi rodzaj ruchu Dan Tian

Trzeci rodzaj ruchu Dan Tian

Kilka słów komentarza:

1) Pierwszemu rodzajowi ruchu towarzyszy mniejszy lub większy skręt ciała wokół osi pionowej. I na tym właśnie skręcie powinni się skupić początkujący.

W zależności od zaangażowania ten etap może obejmować nawet pierwsze 2-5 lat treningu lub więcej. Ruch okrężny w płaszczyźnie czołowej, z powodu zbyt napiętej okolicy bioder i słabych nóg, jest dla początkujących praktycznie niewykonalny,

Warto o nim wiedzieć, ale nie martwić się zanadto tym, że przez dłuższy czas nam nie wychodzi. Skupiamy się zatem na skrętach.

2) Pierwszy rodzaj ruchu zawiera w sobie nieco ruchu drugiego rodzaju.

3) Drugi rodzaj ruchu może istnieć bez udziału ruchu pierwszego rodzaju.

4) Trzeci rodzaj ruchu jest kombinacją ruchu pierwszego i drugiego rodzaju z rożnym udziałem każdego z dwóch pierwszych.

5) Większość ruchów w sekwencji jest oparta właśnie o trzeci rodzaj krążenia.

6) Powyższe rysunki i uwagi będą zrozumiałe w pełni gdy ćwiczący znajdzie się na odpowiednim poziomie. Jeśli coś dla Ciebie na razie jest niejasne - czytaj dalej.

B) Praktyka

Krok po kroku, czyli nie zajmujemy się ruchem Dan Tian na początku.

Najpierw trzeba skorygować postawę, rozluźnić ciało, następnie rozwijać jedność (spójność) ciała w bezruchu oraz w ruchu (wai san he).

Poprawny trening przez określony czas zwiększa świadomość ciała i centrum (Dan Tian).

Jeśli nie zrobimy wystarczającego postępu w/w aspektach trudno jest poczuć Dan Tian. Jeśli nie czujemy tego obszaru to trudno nim kierować.

Ćwiczymy więc regularnie i co jakiś czas powracamy do tematu pracy z Dan Tian w celu sprawdzenia, czy coś się zmieniło, czy lepiej czujemy ten obszar, czy jesteśmy w stanie nim kierować.

Jeśli nie, dalej kontynuujemy trening, wprowadzając na bieżąco inne ważne korekty (postawa, rozluźnienie, osadzenie, koordynacja pracy całego ciała itd.)

Warto dorzucić do swojego treningu ćwiczenia oddechowe: np. oddech brzuszny (naturalny i odwrotny). Rozwija on świadomość a dzięki temu z czasem ułatwia sprawowanie kontroli nad obszarem Dan Tian.

Z reguły znacznie łatwiej jest wyobrazić sobie i wprawić w ruch centrum gdy poruszamy się szybciej. I znowu, gdy przejdziemy do tego etapu za wcześnie, właściwa koordynacja i połączenie zostaną zapewne przerwane.

Może rodzić się pytanie, dlaczego tak ważne w Taiji jest dobre połączenie i spójność w ruchu. Dlaczego powinno nam na tym zleżeć?

Biorąc pod uwagę aspekty bojowe, sprawa jest oczywista: spójny, zgodny ruch całego ciała daje nam niesamowitą siłę i gotowość do jej użycia w każdej sytuacji. Umożliwia też działanie w sposób zautomatyzowany bez udziału świadomości.

Tu przypomina mi się duży napis jakie widnieje na jednym z rond w okolicy gdzie mieszkam: "Uznajemy starą mądrość - gdzie zgoda, tam siła." Wacław Potocki, 1696

Widzisz jakie to uniwersalne? Nawet rodacy o tym wiedzieli :-)

A na co ta cała spójność przyda się przeciętnemu Kowalskiemu, który ćwiczy jedynie dla zdrowia i rekreacji?

Po pierwsze trzeba sobie uświadomić, że robimy to w celu uzyskania lepszego, gładszego przepływu krwi i Qi.

O tym jak ważny jest dobry przepływ krwi przez różne tkanki i organy wewnętrzne wie nawet medycyna zachodnia - odżywianie, usuwanie "odpadów" i regeneracja to kluczowe zadania krwi.

Dodatkowo gdy przepływ jest jakościowo lepszy także na poziomie energetycznym, to okazuje się, że pozytywne zmiany zachodzą również w sferze psychicznej i mentalnej.

Gdy ruch i świadomość w niezakłócony sposób są i razem "płyną" możemy poczuć się naprawdę wspaniale :-) :-)

To bardzo przyjemne doznanie. Trudno je opisać osobom, które go nie doświadczyły, choć z pewnym przybliżeniem można to porównać do znanego od wieków fenomenu "flow".

A teraz zadanie.

Znajdź na poniższym rysunku "siebie" w czasie wykonywania różnych ćwiczeń:

(źródło: Wikipedia)

W zależności od tego co stwierdzisz, warto podjąć odpowiednie kroki aby zbliżyć się do stanu flow, jeśli tego oczywiście chcesz...

O tym, jakie kroki można podjąć w różnych sytuacjach napiszę w następnym numerze.

Artykuł ukazał się w 46 numerze Biuletynu Dao e-zin