Home
img img img img img img

Akademia Dao

Szkoła Tai Chi Chuan stylu Chen

Gabinet akupunktury - Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Akademia Dao jest oddziałem
World Chen Xiaowang
Taijiquan Association
Logo WCTA

Wiedza

≡ Wiedza

Strona główna > Wiedza > Praktyczne porady (26) > Przenoszenie ciężaru ciała

Przenoszenie ciężaru ciała

Autor: Adam Wypart
Artykuł ukazał się w 28 numerze Biuetynu Dao e-zin


Artykuł stanowi mini poradnik dla osób uczących się sekwencji Taiji. Specyfika treningu Tai Chi wymaga od ćwiczącego zwrócenia szczególnej uwagi na ten ważny element.

Warto zauważyć, że w sekwencjach Taijiquan bardzo rzadko występują sytuacje gdy ciężar ciała jest równo rozłożony na obu nogach. Pamiętanie o tym znacznie ułatwia naukę. Jeśli kolejny ruch zaczyna się od przeniesienia ciężaru, to wiemy wtedy, że z reguły należy go przenieść na drugą stronę - czyli tę na której było go mniej.

Gdy przez nieuwagę ciężar ciała jest rozłożony równomiernie to mamy problem - nie sposób wtedy przewidzieć na którą nogę należy go przenieść w kolejnym ruchu. Wysokie i wąskie pozycję także utrudniają rozeznanie się w kwestii gdzie mamy większość ciężaru ciała. Łatwo jest wtedy mimowolnie go przenieść tak, że tego nawet nie zauważymy.

Trzeba także wiedzieć, że często ruch ciała w kolejnym fragmencie techniki lub w sekwencji nie rozpoczyna się przeniesieniem ciężaru - wtedy zwykle następuje obrót talii.

Osoby początkujące powinny również uświadomić sobie, że przeniesienie ciężaru ciała w Taiji oznacza w praktyce większe ugięcie w kolanie jednej nogi i mniejsze ugięcie w kolanie drugiej nogi przy zachowaniu prostego tułowia oraz bioder w płaszczyźnie poziomej. Cześć osób na początku błędnie rozumie przenoszenie ciężaru i pochyla w tym celu tułów na boki, do przodu lub do tyłu, zamiast przemieszczać biodra w poziomie poprzez zginanie i prostowanie nóg w kolanach.

Podczas przenoszenia ciężaru warto również zwrócić uwagę na to by noga mniej obciążona nigdy nie prostowała się całkowicie. W pozycjach, w których rozkład ciężaru wynosi 40/60 % (lub zbliżony) kolano nogi bardziej obciążonej nie powinno wysuwać się poza czubek palców stopy. Uchroni nas to przed niepożądanym przeciążeniem stawu kolanowego. Zasada ta dotyczy jednak dość wysokich pozycji, odpowiednich dla osób początkujących.

Jak na ironię wysokie i wąskie pozycje łatwiejsze dla początkujących o mniejszej sile nóg mogą być przyczyną dolegliwości bólowych w kolanach. W takich pozycjach istnieje bowiem znacznie większe ryzyko nadmiernego przeniesienia ciężaru ciała na jedną nogę tam gdzie nie jest to wymagane. Często zamiast osadzenia 60% ciężaru na jednej nodze dochodzi do przeniesienia 70 i więcej procent.

Bardzo niebezpieczne przy manewrowaniu ciężarem ciała jest załamywanie kolana do środka (lub odchylanie na zewnątrz), które może być przyczyną poważnych urazów i bólów kolan. Jest to błąd popełniany również przez osoby znacznie bardziej zaawansowane.

Aby utrzymać kolana we właściwej pozycji należy pamiętać o dwóch rzeczach: stopa powinna płasko przylegać na całej swej powierzchni do podłoża, a zwłaszcza jej zewnętrzna krawędź, po drugie noga powinna pracować w płaszczyźnie takiej jak przy zwyczajnym chodzeniu lub przysiadach, czyli zewnętrzna krawędź stopy, kolano i biodro powinno znajdować się w jednej płaszczyźnie.

Należy zawsze pamiętać, aby zachować odpowiednie proporcje w pozycjach. Wąskie i wysokie pozycje wymagają znacznie mniejszego zakresu ruchu przy przenoszeniu ciężaru.

Akceptujemy:
Karta multisport Karta FitProfit Karta FitSport OK system Benefit Plus
Partnerzy:
Sklep jogiczny samedobre Serwis drukarek i laptopów, tanie tusze, tonery
© Wszelkie prawa zastrzeżone DAO S.C. Adam Wypart, Barbara WypartPolityka PrywatnośiKontaktMapa witryny • Projekt i wykonanie Adam Wypart