Odwaga jest często mylona z walecznością. Odwaga wywodzi się ze zrozumienia, które pochodzi z mądrości umysłu. Waleczność jest zewnętrzną manifestacją odwagi i może być uważana za dziecko rozumu jak i emocji.

Przykładowo, jeśli starcza ci odwagi, aby przyjąć wyzwanie, oznacza to, że twój umysł zrozumiał sytuację i podjął decyzję. Następnie musisz być wystarczająco waleczny aby [temu] wyzwaniu stawić czoła. Bez odwagi waleczność nie starcza na długo: bez głębokiego rozumienia odwagi waleczność może być ślepa i głupia.

Udane manifestowanie odwagi wymaga więcej niż tylko decyzji twojego rozumu. Potrzebujesz również pewnej dozy psychologicznego przygotowania, tak, abyś był zrównoważony emocjonalnie; to nada twojej waleczności silny korzeń tak, że będzie ona mogła trwać. Mądry człowiek zawsze przygotowuje się biorąc pod uwagę wszystkie sytuacje, jakie mogą się wywiązać; kiedy coś się wydarzy będzie on gotów na wykazanie się odwagą.

W chińskich sztukach walki jest powiedziane: 'Po pierwsze waleczność, po drugie siła, po trzecie kung-fu' (Yi dan, er li, san gong-fu). Znaczy to, że pierwszym wymogiem w przypadku walki jest to, abyś był wystarczająco waleczny by poradzić sobie z problemem. Jeśli się boisz, twój umysł jest rozproszony i nie masz kontroli nad własnym ciałem. Skoro tak, jak możesz się obronić?

Tak więc, jeśli chcesz nauczyć się dobrze walczyć, musisz nauczyć się odwagi i waleczności. Wielu ludzi, którzy od lat ćwiczą kung-fu, jest wciąż niezdolnych do obrony w ulicznej walce. Nie dzieje się tak dlatego, że nie mają dobrej techniki sztuk walki; raczej dlatego, że nigdy wcześniej nie spotkali się z podobną sytuacją i nie są na nią przygotowani psychicznie.

Nawet jeśli jesteś doskonale przygotowany umysłem, musisz również mieć wystarczająco dużo siły na wykonanie decyzji. Wielu ludziom, którzy mają odwagę do walki, brakuje do niej siły. Z drugiej strony ludzie, którzy są silni i waleczni, mogą walczyć efektywnie nawet pomimo tego, że brakuje im techniki. Kiedy walczy dwoje równie dobrze przygotowanych ludzi, ten z lepszą techniką wygra. Widzicie więc, że efektywna samoobrona wymaga po pierwsze waleczności, a następnie siły i techniki.

Możecie teraz zapytać, 'Co z tymi, którzy są słabi? Jak mogą się obronić?' Ludzie, którzy mają mało siły muszą zmodyfikować swoje podejście i ćwiczyć techniki bardziej intensywnie w celu zrekompensowania swojej słabości.

W chińskich sztukach walki jest również powiedziane, 'Po pierwsze szybkość, po drugie technika, po trzecie siła.' Powód jest bardzo prosty. Istnieje wiele obszarów ludzkiego ciała, które mogą zostać łatwo zranione w celu unieruchomienia przeciwnika albo ograniczenia jego zdolności do walki. Na przykład, mała siła potrzebna jest do wyrządzenia poważnej szkody oczom, nosowi, gardłu, splotowi słonecznemu, kroczu i goleniowi, a nawet do spowodowania śmierci, jeśli zada się znaczne obrażenia w niektórych z tych miejsc.

W Chinach istnieje wiele stylów dla słabych ludzi pragnących się bronić. Jednakże aby uczynić techniki efektywnymi, najważniejsza jest prędkość. Trzeba być w stanie dosięgnąć słabych miejsc przeciwnika z taką prędkością i dokładnością, aby on nie miał dużej szansy na obronę. To pokazuje, że aby wykonywać techniki szybko i sprawnie, powinno się położyć nacisk jedynie na kilka technik i ćwiczyć je, aż będziesz mógł wykonywać je sprawnie. Nauka wielu technik, z których żadnej nie potrafisz użyć, jest równoznaczna z uczeniem się niczego. Zawsze pamiętaj: opanowanie kilku efektywnych technik jest lepsze niż nauka wielu technik nieefektywnych.

Kiedy znajdujesz się w sytuacji, która może rozwinąć się w walkę, musisz natychmiast uświadomić sobie, że ty albo twój przeciwnik zostanie ofiarą. Jeśli nie chcesz być ofiarą, musisz przygotować się na całkowite zaangażowanie w swoje akcje. Jest powiedziane, 'Jeśli jesteś litościwy dla przeciwnika, jesteś okrutny dla samego siebie.' Bardzo ważnym jest, aby to zrozumieć i wziąć sobie do serca. Jeśli w tym zawiedziesz, pozbawisz się mentalnego przygotowania, które jest niezbędne w samoobronie.

Powinno się rozumieć, że chińskie sztuki walki służą do samo rozwoju i dyscypliny, a nie do walki i zdobywania chwały. Służą bardziej wewnętrznemu rozumieniu niż zewnętrznemu manifestowaniu godności czy dumy. Jednak, jako że powinniśmy pomagać innym i próbować rozumieć ich problemy, powinniśmy również nauczyć się, jak bronić się przed tymi, którzy chcą z nas zrobić swoje ofiary.

Źródło: http://www.dragonslist.com/