Home
img img img img img img

Akademia Dao

Szkoła Tai Chi Chuan stylu Chen

Gabinet akupunktury - Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Akademia Dao jest oddziałem
World Chen Xiaowang
Taijiquan Association
Logo WCTA

Wiedza

≡ Wiedza

Strona główna > Wiedza > Zaawansowana teoria (9) > Chen Xiaowang na temat energii rozwijania jedwabnego kokonu

Chen Xiaowang na temat energii rozwijania jedwabnego kokonu

Autor:
Tłumaczenie: Adam Wypart
Opracowano na podstawie: Chen Xiaowang on: Silk Reeling Energy Skills, Ta'i chi nr 20/1995. Artykuł ukazał się w 3, 4 i 9 numerze Biuetynu Dao e-zin


Zasady treningu Chan Si Gong zaczerpnięte z najczystszego źródła Chen Tai Chi Chuan. Cenne uwagi dla wszystkich ćwiczących styl Chen i nie tylko.

Chen Xiaowang, spadkobierca Taijiquan rodziny Chen uważa, że doskonalenie energii rozwijania jedwabnego kokonu jest podstawową metodą treningu Taijiquan zarówno dla zdrowia jak i sztuk walki. Zadaniem tych ćwiczeń jest połączenie wszystkich części ciała ze sobą oraz z Dan Tien, który ma być źródłem i siłą napędową każdego ruchu.

Trening rozwijania jedwabnego kokonu, niezależnie od stylu Taiji, ma na celu zjednoczenie energii w całym ciele. Trening taki wzmacnia energię, powoduje, że ruchy stają się płynne, a do ćwiczenia zaangażowane jest całe ciało. WM Chen kładzie nacisk na trening rozwijania jedwabnego kokonu, mówiąc iż 'jest on bardzo prosty, a jednocześnie bardzo złożony'. Nazwa tego ćwiczenia pochodzi od ruchu występującego przy przędzeniu jedwabiu. Z zewnątrz ruch ten bardzo to przypomina.

Na bardziej zaawansowanym poziomie rozwijanie jedwabnego kokonu jest wykorzystaniem idei wirowego ruchu jedwabiu dla uzyskania siły i energii. WM Chen porównuje ruch ciała przy treningu rozwijania jedwabnego kokonu do wykręcania mokrego ręcznika. Jednakże zwraca uwagę, że rzeczywisty ruch to nie tylko wykręcanie samymi rękami ale skoordynowany ruch całego ciała: ramion, barków, talii, bioder, kolan - wszystkich razem. Przypomina to raczej sytuację jakby nasze ciało było ręcznikiem, który jest poddawany skręcaniu i ściskaniu.

WM Chen zauważa, że ruch fizyczny obejmuje Dan Tien, Mingmen (punkt na plecach na wysokości pępka), talię, plecy, ręce od barków do dłoni i nogi poprzez biodra i kolana do stóp. Ruch wszystkich tych części następuje jednocześnie. Spiralny ruch talii powoduje taki sam ruch zarówno barku, łokcia i nadgarstka jak i bioder, kolan i kostek. Wszystko to nazywane jest rozwijaniem jedwabnego kokonu.

Są trzy podstawowe zasady treningu rozwijania jedwabnego kokonu. Pierwsze to ruch spiralny. Drugie to rozciąganie przodu i tyłu. Trzecie to połączenie ruchu spiralnego z wygięciem kręgosłupa w przód i tył. Gdy pamiętamy o tym i potrafimy wykonać ćwiczenie rozwijania jedwabnego kokonu uwzględniając powyższe zasady to centrum naszej energii, czyli punkt Dan Tien, zlokalizowany kilka centymetrów poniżej pępka staje się również punktem centralnym dla całego ruchu.

Jako przykład Mistrz Chen podaje pierwszy ruch w sekwencji stylu Chen, mówiąc że istnieje oś, która przechodzi przez Dan Tien do punktu położonego na plecach na tej samej wysokości. W drugim ruchu oś tę można usytuować pionowo, jak wskazówki zegara pokazującego godzinę 6-tą. WM Chen mówi, że może być wiele osi przechodzących przez Dan Tien podczas wykonywaniu ruchu, ale punkt skrzyżowania tych osi nigdy się nie zmienia.

W większości ruchów, przecinają się dwie osie powiązane ze sobą, chociaż może ich być nieograniczona ilość.


(...)

Uwaga,
widzisz tylko fragment (ok. 1/5) treści.
Pozostała część dostępna jest po zalogowaniu.
Jak zdobyć dostęp do całości?

Akceptujemy:
Karta multisport Karta FitProfit Karta FitSport OK system Benefit Plus
Partnerzy:
Sklep jogiczny samedobre Serwis drukarek i laptopów, tanie tusze, tonery
© Wszelkie prawa zastrzeżone DAO S.C. Adam Wypart, Barbara WypartPolityka PrywatnośiKontaktMapa witryny • Projekt i wykonanie Adam Wypart