Home
img img img img img img

Akademia Dao

Szkoła Tai Chi Chuan stylu Chen

Gabinet akupunktury - Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Akademia Dao jest oddziałem
World Chen Xiaowang
Taijiquan Association
Logo WCTA

Wiedza

≡ Wiedza

Strona główna > Wiedza > Zaawansowana teoria (9) > Esencja Yin i Yang w Taijiquan

Esencja Yin i Yang w Taijiquan

Autor: Tu-Ky Lam
Tłumaczenie: Adam Wypart
Źródło: http://www.geocities.com/tukylam/yinyang.htm
Artykuł przetłumaczono i opublikowano za zgodą autora. Artykuł ukazał się w 10 i 11 numerze czasopisma Magazyn Chen Taiji.


Czym jest Yin i Yang w Tai Chi Chuan? Jak objawiają się te dwa aspekty w treningu sekwencji i pchających dłoni?

Wiele dobrych systemów walki posiłkuje się w swoim treningu filozofią. Taijiquan, podobnie jak inne style wewnętrzne takie jak Xing-yi quan, Bagua zhang, Yi-quan nie jest wyjątkiem. Podstawą filozofii Taijiquan jest teoria Yin i Yang. Korzenie jej sięgają Księgi Przemian (Yi-jing) i dotyczy ona nie tylko treningu form ale także zastosowań bojowych.

Czym jest Yin i Yang?

Obserwując Wszechświat starożytni Chińczycy zauważyli bardzo ciekawe zjawisko: wiele rzeczy to pary przeciwieństw, które łączą się tworząc integralną całość. Te pary mają cechy kontrastowe: jedna strona to męskość, aktywność, siła, szybkość, agresja (co nazywamy Yang), druga to aspekt żeński i pasywny, łagodność, powolność i rozluźnienie (co nazywamy Yin). Oczywiście jako Yin i Yang określamy także górę i dół, stronę prawą i lewą, przód i tył, otwieranie i zamykanie.

Łatwo opowiadać o Yin i Yang, znacznie trudniej je zrównoważyć, a to właśnie stanowi główne wyzwanie w Taijiquan.

Związek między Yin i Yang można podsumować zdaniem: 'Yang pochodzi z Yin, a Yin ma swoje korzenie w Yang. (co oznacza, że Yin i Yang mają swoje korzenie w sobie nawzajem). Yin i Yang są jednością i powinny pozostawać w równowadze.' Ideę tą reprezentuje symbol Taiji, w którym koło oznacza całość, a dwie ryby biała i czarna oznaczają Yin i Yang. Na każdej rybie jest plamka przeciwnego koloru, co oznacza, że w każdym Yin musi być Yang i na odwrót.

Równoważenie substancjalnego i niesubstancjalnego

Mówiąc o Yin i Yang wielu ludzi odnosi to do substancjalnego i niesubstancjalnego. Yang Cheng-Fu powiedział: 'Podstawą taijiquan jest rozróżnienie substancjalnego i niesubstancjalnego'. Jak to zrobić? Jest to bardziej skomplikowane niż w powiedzeniu: 'Gdy ciężar całego ciała spoczywa na nodze prawej, prawa noga jest substancjalna, a lewa - niesubstancjalna.' Raczej powinniśmy poważnie traktować zdanie: 'Praktycy Taijiquan powinni zaczynać od Wuji, a później zwracać baczną uwagę na Yin i Yang, otwieranie i zamykanie. Wuji w tym wypadku dotyczy postaw, szczególnie pozycji Wuji, w której stoi się równo obciążając obydwie nogi. Stanie pozwala odpowiednio ułożyć ciało i rozwijać siłę wewnętrzną - podstawę form Taiji. Omijanie treningu podstawowego jest jak budowa domu bez fundamentów.

Dzięki treningowi postaw jesteś w stanie odczuć jak ciało staje się bardziej wyprostowane i połączone w jedną całość. Kiedy masz stabilne nogi i zbudowałeś dobre korzenie zaczynasz rozróżniać substancjalne i niesubstancjalne. W pozycji łuku przednia noga jest bardziej obciążona (60-70%) i z tego powodu lepiej połączona z ziemią, dlatego uważa się ją za substancjalną, podczas gdy nogę tylną, obciążoną w 30-40% - za niesubstancjalną.

Jeśli możesz unieść czubek swojej głowy to stabilność sięgnie również ramion i tułowia. Ramię, które ma więcej energii i jest zwykle używane do ataku lub neutralizacji jest substancjalne, podczas gdy drugie ramię jako wspomagające jest niesubstancjalne.

Substancjalność i niesubstancjalność rozróżnia się także w obrębie tułowia. Gdy prawa noga jest substancjalna, to prawa strona talii jest również substancjalna (jeśli jesteś tak dobry, by Twoja talia i tułów pracowały jako jedność to dotyczy to także prawej strony całego tułowia). To samo dotyczy lewej nogi i lewej strony talii. Używamy talii (lub lepiej całego tułowia) do prowadzenia ramion, które mogą stawać się substancjalne lub niesubstancjalne w zależności od potrzeb, ale niekoniecznie takie same jak tułów i nogi.

Ważne jest, aby stabilność i moc w naszym ciele była obecna podczas całej praktyki - wtedy uczysz się rozróżniać substancjalne i niesubstancjalne (Musisz cały czas pozostawać rozluźnionym. Nie należy być sztywnym ani twardym). Gdy stabilność znika i nie jesteś połączony z ziemią, nie jesteś w stanie rozróżniać ich. Skoryguj ułożenie ciała, aby usunąć ten błąd.

Poznanie tego, co substancjalne i niesubstancjalne jest bardzo ważne. Ale jeszcze lepiej jest, gdy obydwa te aspekty występują w tym samym czasie i miejscu, ponieważ mogą z łatwością przechodzić jeden w drugi. Aby to osiągnąć okolica krocza musi być zaokrąglona. W odwrotnej pozycji łuku używamy tylnego biodra, aby lekko wysunąć przednie biodro w przód, a wtedy krocze jest zaokrąglone i okolica odbytu lekko zaciśnięta, co powoduje przesłanie qi aż do czubka głowy, a obie nogi stają się połączone ze sobą.


(...)

Uwaga,
widzisz tylko fragment (ok. 1/5) treści.
Pozostała część dostępna jest po zalogowaniu.
Jak zdobyć dostęp do całości?

Akceptujemy:
Karta multisport Karta FitProfit Karta FitSport OK system Benefit Plus
Partnerzy:
Sklep jogiczny samedobre Serwis drukarek i laptopów, tanie tusze, tonery
© Wszelkie prawa zastrzeżone DAO S.C. Adam Wypart, Barbara WypartPolityka PrywatnośiKontaktMapa witryny • Projekt i wykonanie Adam Wypart