Home
img img img img img img

Akademia Dao

Szkoła Tai Chi Chuan stylu Chen

Gabinet akupunktury - Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Akademia Dao jest oddziałem
World Chen Xiaowang
Taijiquan Association
Logo WCTA

Wiedza

≡ Wiedza

Strona główna > Wiedza > Zaawansowana teoria (9) > Gromadzenie siły poprzez rozciągnięcie - Ye Xiao Long

Gromadzenie siły poprzez rozciągnięcie - Ye Xiao Long

Autor: George Xu
Tłumaczenie: Adam Wypart
Opracowano na podstawie artykułu z magazynu 'Ta'i Chi' nr 20, 1994. Artykuł ukazał się w 12 i 13 numerze Biuetynu Dao e-zin


Czy można zwiększyć efektywną siłę bez uprawiania treningu siłowego? Ye Xiao Long tłumaczy jak z powodzeniem sam to realizuje podczas treningu sekwencji Taiji.

Tłumaczenie wywiadu i wyjaśnienia podstawowych informacji - George Xu - jeden z czołowych instruktorów sztuk walki w San Francisco.

Ye Xiao Long pomimo ponad siedemdziesięciu lat życia, wciąż posiada imponującą siłę, która pozwala odrzucać ponad 120 kg przeciwników. Po przeszło czterdziestoletniej praktyce Taijiquan, wciąż kontynuuje trening nad rozwojem swojej siły!

Waży niewiele ponad 55 kg, w wąskiej lecz silnej postawie nie używa on siły mięśni lecz, jak sam to określa: kości, wiązadeł, i siły ścięgien. Ich wykorzystanie jest bardzo skuteczne w treningu pchających dłoni i sparringu.

Takie jest właśnie chińskie podejście do sztuk walki, mówi Ye, które polega na wykorzystaniu i współpracy: kości, wiązadeł, rozciągnięcia ścięgien oraz Yi/Qi do pozyskania siły. Różni się od tradycyjnego podejścia na Zachodzie, gdzie rozwój siły opiera się głównie o rozwój mięśni.

Jego metoda treningu obejmuje od samego początku ciągłe powiększanie silnego wyciągnięcia (power stretch) do rozprzestrzeniania siły, zakresu ruchu, wyprostowanej postawy oraz zakorzenienia. Technika ta jest ćwiczona najpierw w formie, później następuje przełożenie tych umiejętności na trening z partnerem: pchające dłonie i sparring. Kluczową kwestią jest umiejętność gromadzenia (koncentrowania) siły w jakimkolwiek miejscu ciała.

'Ye może koncentrować Jin kiedykolwiek i gdziekolwiek. Jest on jednym wielkim magazynem Jin.' - mówi George Xu. Ye kładzie również nacisk na trening chung ding (centralnej równowagi) jako metody do uzyskania centrum, korzeni i odbijającej, sprężystej siły.

Ye wykorzystując swoje umiejętności w praktyce stosuje niewidoczną dla oka zakorzenioną, okrężną siłę, angażującą talię i biodra wraz ze umiejętnością przylegania oraz niewielkie ruchy wewnętrznej neutralizacji siły przeciwnika.

Ye jest spokojnym człowiekiem z ponad 20-letnią praktyką stylu Yang Tai Chi Chuan oraz innych sztuk walki jak np. Lan Shou. Ye wie, że dla dobra swojego i swoich uczniów powinien kontynuować badanie swojego potencjału. Mówi, że nawet w wieku 70 lat może wciąż stać się lepszymi nie zważa na to, że większość osób w tym wieku z miesiąca na miesiąc staje się coraz słabsza.

Jak mówi Ye, ludzkie ciało ma tak duży potencjał, że zawsze jest w nim miejsce na rozwój i doskonalenie.

'Ludzie z reguły nie analizują swojego potencjału i nie próbują go odkryć, przez co nawet nie zbliżają się do wykorzystania 50% swoich możliwości. Mamy więc bardzo szerokie pole do rozwoju. Jeśli pragniesz rozwinąć swój potencjał możesz stawać się lepszy cały czas. To jest praca na całe życie. Nie ma tu końca.'

Jedną z głównych metod treningowych Ye jest tzw. silne wyciągnięcie (power stretch), które obejmuje wzmocnienie kości, wiązadeł i ścięgien a nie mięśni. Nie jest to popularne wzmacnianie mięśni jak w gimnastyce Yogi.

Trening na zachodzie w większości charakteryzuje się zwiększaniem elastyczności stawów i wzmacnianiem mięśni jak np. bicepsów. Ten rodzaj treningu określany jest przez Ye jako rozbudowywanie mięśni.

W chińskim kung fu stawy są wzmacniane, ale nie poprzez stosowanie obciążenia i rozbudowywanie mięśni, lecz przez wzmacnianie kości, wiązadeł i ścięgien. Nie wynika to z faktu, że Chińczycy nie doceniają mięśni, ale z tego powodu, że ten inny rodzaj treningu ma większy potencjał.

'Jeśli rozwijasz siłę w sposób, w jaki inni tego nie czynią, drobna osoba wciąż może skutecznie przeciwstawić się wielkiej. Lecz jeśli drobna osoba ćwiczy w sposób, w jaki ćwiczą więksi od niej - wtedy nigdy im nie dorówna.'

Ye porównuje silne wyciągnięcie (power stretch) do napinania cięciwy łuku. Siła ciągnąca dwa połączone punkty wzmacnia je.


(...)

Uwaga,
widzisz tylko fragment (ok. 1/5) treści.
Pozostała część dostępna jest po zalogowaniu.
Jak zdobyć dostęp do całości?

Akceptujemy:
Karta multisport Karta FitProfit Karta FitSport OK system Benefit Plus
Partnerzy:
Sklep jogiczny samedobre Serwis drukarek i laptopów, tanie tusze, tonery
© Wszelkie prawa zastrzeżone DAO S.C. Adam Wypart, Barbara WypartPolityka PrywatnośiKontaktMapa witryny • Projekt i wykonanie Adam Wypart