Home / Ćwiczenia / Podstawy Tai Chi / Chan Si Gong: krążenie dwoma rękami w miejscu

Chan Si Gong: krążenie dwoma rękami w miejscu

Krążenie dwoma rękami w miejscu uczy nas jednej z najbardziej charakterystycznych i najczęściej występujących form ruchu w stylu Chen.

Ćwiczenie to rozwija skoordynowaną pracę obu rąk bazując na podstawowej formie ruchu tułowia. Dzięki niemu poznajemy także jedne najczęściej występujących pozycji w Tai Chi Chuan. Zaangażowanie dwóch rąk, z których każda wykonuje nieco inny ruch sprawia, że ćwiczenie jest trudniejsze od poprzednich.

Ćwiczenie Ćwiczenie zaczynamy od przyjęcia pozycji pokazanej na fot.1. Lewa noga wysunięta jest w przód, pod kątem ok. 45 stopni w lewo. Palce lewej stopy skierowane są do przodu, prawej pod kątem 45 stopni w przód i w prawo. Obie nogi są ugięte w kolanach, ok 60% ciężaru spoczywa na lewej nodze. Lewa dłoń znajduje się nieco przed ciałem na wysokości pasa, wnętrze dłoni skierowane jest w przód i w dół. Prawa dłoń znajduje się w odległości ok. 35-45 cm od lewej (długość naszego przedramienia), nieco bliżej talii z wnętrzem skierowanym do góry i do przodu. Obie ręce zgięte są lekko w nadgarstkach, łokciach i barkach tak, że tworzą łagodne łuki. Biodra znajdują się równolegle do linii łączącej obie stopy.


Ruch 1. Obracamy lekko biodra w lewo (30-45 stopni) nie przenosząc ciężaru ciała i jednocześnie podnosimy oraz skręcamy obie ręce, tak aż znajdą się przed ciałem na wysokości barków. Lewa dłoń skierowana jest wnętrzem do góry i w prawo, prawa dłoń skierowana jest na zewnątrz w prawo.


Ruch 2. Przenosimy ciężar ciała na prawą nogę (ok. 60%) i pod koniec obracamy biodra lekko w prawo aż będą ułożone równolegle do linii łączącej stopy. Ręce podążają za ruchem ciała, a przedramiona kontynuują skręt rozpoczęty w poprzednim stadium ruchu. Na końcu tej fazy lewa dłoń skierowana jest wnętrzem do góry, prawa wnętrzem na bok i do tyłu.


Ruch 3. Obracamy nieznacznie biodra w prawo nie przenosząc ciężaru ciała i opuszczamy ręce na dół do wysokości pasa. W trakcie opuszczania obie ręce skręcają się, tak że na końcu lewa dłoń skierowana będzie wnętrzem w dół. Wnętrze prawej dłoni skierowane jest w tą samą stronę co tułów.


Ruch 4. Przenosimy ciężar ciała na lewą nogę i nieznacznie obracamy tułów w lewo dochodząc z powrotem do pozycji, z której zaczynaliśmy cały cykl.


Ważne uwagi: - ciężar ciała nie jest rozłożony równomiernie na całych podeszwach (większość spoczywa na piętach), - nogi cały czas pozostają ugięte w kolanach z odczuciem jakbyśmy siedzieli na wysokim stołku, - wszystkie ruchy wykonujemy przy wyprostowanym tułowiu i głębokim rozluźnieniu całego ciała - zwracamy uwagę, by w żadnej fazie ruchu, a zwłaszcza podczas unoszenia rąk nie unosić barków do góry - oddychamy spokojnie i naturalnie, umysł pozostaje wyciszony i skupiony na dokładnym wykonaniu ruchu

Jeden pełny cykl powinien być na początku wykonywany powoli tak by trwał ok. 10 sekund. Pozwoli to na utrwalenie właściwej koordynacji i skorygowanie postawy. Opisany cykl powtarzamy co najmniej 8 razy, a następnie zmieniamy pozycję i wykonujemy całe ćwiczenie na drugą stronę (w odbiciu lustrzanym).

Korzyści Ćwiczenie poprawia koordynację i równowagę. Uzyskujemy przez to większość świadomość własnego ciała i ruchów jakie ono wykonuje. Ważne, aby ruchu ciała nie rozpoczynały ręce. Źródłem ruchu powinny być okolice talii, a górna część ciała powinna jedynie podążać. Początkowo powinniśmy wykonywać ćwiczenie bardzo powoli, robiąc krótkie (1-2 sek) przerwy pomiędzy poszczególnymi fazami ruchu, z czasem zaczynamy ćwiczyć płynnie bez zatrzymywania. Skoordynowane ruchy obydwu rąk mogą przyczyniać się do poprawy synchronizacji półkul mózgowych, co z kolei sprzyja pełniejszemu wykorzystaniu potencjału drzemiącego w naszym mózgu. W trakcie treningu rośnie również świadomość całego ciała. Zaczynamy lepiej rozumieć sposób w jaki pracuje ciało i możemy wszystkie ruchy wykonywać bardziej świadomie.

Wypróbuj treningi online

Sprawdź co oferujemy osobom, które nie mogą uczęszczać na zajęcia stacjonarne