Home
img img img img img img

Akademia Dao

Szkoła Tai Chi Chuan stylu Chen

Gabinet akupunktury - Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Akademia Dao jest oddziałem
World Chen Xiaowang
Taijiquan Association
Logo WCTA

Wiedza

≡ Wiedza

Strona główna > Wiedza > Praktyczne porady (26) > Częste błędy w praktyce Tai Chi Chuan

Częste błędy w praktyce Tai Chi Chuan

Autor: Adam Wypart
Artykuł ukazał się w 7 numerze Biuetynu Dao e-zin


Na co zwracać uwagę by uczynić praktykę Tai Chi Chuan zdrową, przyjemną i przynoszącą maksymalne korzyści.

O tym, że praktyka Tai Chi Chuan jest bardzo ciekawa ale jednocześnie niełatwa nie trzeba chyba przekonywać tych, którzy zetknęli się z tą sztuką walki. Podczas ćwiczenia można popełniać bardzo wiele błędów, często nie mając zupełnie ich świadomości.

Omówię tutaj tylko najbardziej charakterystyczne i najpopularniejsze błędy pojawiające się zarówno u  początkujących jak i średnio-zaawansowanych. Stopniowe eliminowanie podstawowych błędów może znacznie poprawić jakość uprawianej sztuki i pozwoli bardziej cieszyć się jej pełnią i efektami praktyki.

Każda z podanych niżej kategorii problemów jest bardzo ogólna i opisuje wiele różnych nieprawidłowości. Ograniczyłem się tylko do strony fizycznej, która jest podstawą w początkowych fazach treningu. Nie należy jednak jej lekceważyć, gdyż można spotkać bardzo wielu praktyków Tai Chi, którzy pomimo długiego stażu wciąż popełniają te błędy. Aspekt mentalny treningu opisany będzie w innym artykule. 1. Pochylenie i napięcie ciała

Generalnie podczas praktyki Tai Chi Chuan tułów ćwiczącego powinien być naturalnie wyprostowany ale rozluźniony. Często, dopóki ktoś nas nie skoryguje albo nie staniemy przed lustrem nie będziemy w stanie zorientować się, że nasza postawa jest niewłaściwa.

Częstym błędem jest nadmierne podciąganie kości ogonowej do przodu i  wysuwanie dolnej części miednicy do przodu. Jest to częsty nawyk u osób, które wcześniej ćwiczyły np. Karate. Kość ogonowa powinna pozostać w pozycji naturalnej lub ewentualnie może być lekko podciągnięta w przypadku gdy mamy tendencję do pogłębiania naturalnej lordozy kręgosłupa. I odwrotnie - pogłębianie naturalnej lordozy może być bardzo szkodliwe i zamiast oddziaływać pozytywnie, wpływa negatywnie na kręgosłup w części lędźwiowej.

Jeśli chodzi o górną część tułowia to często spotykanym błędem jest zbytnie otwarcie klatki piersiowej powodujące napięcie w tej okolicy a tym samym blokadę energii. Klatka piersiowa powinna być naturalnie rozluźniona z lekką tendencją do minimalnego zaokrąglenia. Unikajmy wypiętej piersi i 'wojskowej' sylwetki. Barki powinny być naturalnie opuszczone. (często łamana zasada podczas ruchu.)

W naszej kulturze na uwagę 'nie garb się' lub 'wyprostuj się' reagujemy zwykle ściągnięciem łopatek do tyłu i wypięciem piersi do przodu.


(...)

Uwaga,
widzisz tylko fragment (ok. 1/5) treści.
Pozostała część dostępna jest po zalogowaniu.
Jak zdobyć dostęp do całości?

Akceptujemy:
Karta multisport Karta FitProfit Karta FitSport OK system Benefit Plus
Partnerzy:
Sklep jogiczny samedobre Serwis drukarek i laptopów, tanie tusze, tonery
© Wszelkie prawa zastrzeżone DAO S.C. Adam Wypart, Barbara WypartPolityka PrywatnośiKontaktMapa witryny • Projekt i wykonanie Adam Wypart