Home
img img img img img img

Akademia Dao

Szkoła Tai Chi Chuan stylu Chen

Gabinet akupunktury - Tradycyjnej Medycyny Chińskiej

Akademia Dao jest oddziałem
World Chen Xiaowang
Taijiquan Association
Logo WCTA

Wiedza

≡ Wiedza

Strona główna > Wiedza > Praktyczne porady (26) > Wielkość pozycji w Tai Chi Chuan

Wielkość pozycji w Tai Chi Chuan

Autor: Adam Wypart
Artykuł ukazał się w 34 i 36 numerze Biuetynu Dao e-zin


Jak pilnować właściwych proporcji pozycji? Jaka jest optymalna wielkość pozycji? Czy pozycje wyższe są lepsze? Dlaczego wielkość naszych pozycji ma aż takie znaczenie?

Nauka Tai Chi polega na początku między innymi na naśladowaniu kształtu pozycji i ruchów. Potem także szukaniu odczuć jakie im towarzyszą. Na każdym poziomie zaawansowania musimy nauczyć się proporcjonalnego skalowania. O co chodzi?

Musisz sobie przypomnieć wujka Talesa ze szkoły podstawowej. Tak, tak na pewno poznałeś go na matematyce. W przypadku pozycji musisz nauczyć się wszystkie jej wymiary zmieniać proporcjonalnie. Zmieniasz wysokość - zmienia się także szerokość i długość pozycji oraz zakres ruchów rąk.

Niby proste, ale tylko z pozoru. W przypadku ciała ludzkiego nie działa tak prosta geometria jak na tym przykładzie:


Logicznie, musiałoby to wtedy wyglądać mniej więcej tak: :-)

Jeśli Twój nauczyciel robi duże pozycje, Ty robiąc pozycje wyższe musisz je robić odpowiednio węższe, ale i krótsze. Jeśli nie będziesz potrafił proporcjonalnie dostosować pozostałych wymiarów do wysokości pozycji zawsze będziesz czuł (lub nie), że coś jest nie w porządku.

Jak dobrać odpowiednią dla siebie wielkość pozycji? Najpierw musisz ustalić wysokość na jakiej zamierzasz ćwiczyć. To zaś zależy od celu Twojego konkretnego treningu. Omówieniem celu zajmiemy się w dalszej części tego artykułu, teraz skupimy się nad właściwymi proporcjami.

Rozpatrzmy dwa negatywne przypadki:

1) Pozycja niska, ale zbyt wąska.

Jakie to ma dla Ciebie konsekwencje? Przeciążenie kolan i stawów skokowych oraz napięcie pleców. W takich pozycjach łatwo o przenoszenie ciężaru ciała ponad miarę i niekontrolowane ruchy kolan poza dopuszczalne, 'anatomiczne' granice. To tylko te najważniejsze konsekwencje. Górna część ciała także będzie spięta i 'niewygodna', ponieważ napięcie ma taką tendencję do przenoszenia się na sąsiednie okolice.

2) Pozycja szeroka, ale za wysoka.

A co w tym jest złego? Takie proporcje sprzyjają pochylaniu ciała (mylonego często z przenoszeniem ciężaru) i blokowaniu się bioder. Dochodzi także do niebezpiecznych skrętów w kolanach. Niebezpiecznych dlatego, że robionych systematycznie i nieświadomie na małym ugięciu, czyli w sytuacji gdy są szczególnie podatne na uraz.

Zbyt otwarte i szerokie pozycje wykonywane na dużej wysokości po prostu uniemożliwiają efektywne przenoszenie ciężaru ciała oraz obroty talii.


(...)

Uwaga,
widzisz tylko fragment (ok. 1/5) treści.
Pozostała część dostępna jest po zalogowaniu.
Jak zdobyć dostęp do całości?

Akceptujemy:
Karta multisport Karta FitProfit Karta FitSport OK system Benefit Plus
Partnerzy:
Sklep jogiczny samedobre Serwis drukarek i laptopów, tanie tusze, tonery
© Wszelkie prawa zastrzeżone DAO S.C. Adam Wypart, Barbara WypartPolityka PrywatnośiKontaktMapa witryny • Projekt i wykonanie Adam Wypart